středa 18. května 2016

A Study in Terror (Studie Strachu, 1965): Sherlock Holmes vs Jack Rozparovač

Sherlock Holmes (John Neville) společně se svým věrným společníkem doktorem Watsonem (Donald Houston) pátrají po slavném vrahovi prostitutek z Whichapelu - Jacku Rozparovači.
Podobně jako všechny adaptace příběhů o nejslavnějším detektivní dvojici všech dob, i film Jamese Hilla stojí i padá právě na obsazení postav Holmese a Watsona. John Neville jako Holmes není špatný, ale po skončení filmu si na něj už pomalu ani nevzpomenu. Ta zvláštní aura s jakou se role zhostil Brett nebo Cushing tam prostě tak nějak chybí. Tím nechci tvrdit, že by toho svého Holmese zahrál nějak špatně, jen je v podstatě nevýrazný. Stejnou průměrnost jsem pociťoval i z Watsona, který ještě k tomu působí trochu natvrdleji než obvykle. Z počátku to je ještě fajn, ale později máte pocit, že je to skutečně jen chodící stroj na blbé otázky.

Samotný případ je pak vcelku povedeně zvládnutá detektivka, která určitě nedělá Doylově tvorbě ostudu a já osobně jsem o identitě vraha i několikrát pochyboval. Celkově mi udělalo radost, že se tvůrci skutečně rozhodli pro vyšetřování, místo toho, aby identitu démonického Jacka Rozparovače ukázali hned od počátku, jak by se možná u střetu těchto dvou ikonických postav očekávalo. Dostali jsme tak řadu vcelku zajímavých vedlejších postaviček, které byly podezřelé z vražd.Mě asi nejvíce zaujal Anthony Quayle jako doktor Murray či John Fraser jako lord Carfax.

A Study in Terror asi nikdy úplně nebude patřit mezi sherlockovskou klasiku, přesto se jedná o vcelku příjemné béčko, které fanoušky Doylových hrdinů potěší několika příjemnými odkazy. Pro zbytek to ale asi bude jen další zaměnitelná adaptace příběhů Sherlocka a Watsona.

Hodnocení: 60 %

Kladmannův dodatek: Jednou za čas se rád podívám na nějaký příběh s Holmesem a Watsonem a tento mi strašil na disku již delší dobu. Narazil jsem na něj náhodou a zaujal mě především oním střetem s Rozparovačem, jelikož to působilo, že půjde o nějakou změnu, oproti sté adaptaci Psa Baskervillského. V tomto ohledu příběh relativně svůj účel splnil.

Žádné komentáře:

Okomentovat